Inspirace

Inspirace

úterý 4. února 2014

Můj jídelníček - aneb jak baštím teď a jak jsem baštila před změnou

Jelikož se mě na to docela často ptáte, tak jsem se rozhodla jen tak ve zkratce napsat, co a jak jím.

Nejdřív chci říct, že už na začátku, když jsem se rozhodla, že změním svůj životní styl - v tomto případě tedy stravování, nechci si nic zakazovat a ani něco úplně vylučovat ze svého jídelníčku. Prostě si neumím představit, že už bych si nikdy v životě nedala pizzu jen proto, že není zdravá. Chtěla jsem začít jíst zdravě a hlavně dávat tělu to co potřebuje, ale bez toho, že bych měla pocit, že se musím něčeho vzdát. Ono je to totiž hlavně o pocitech, aspoň tak to dnes vnímám já.

Základem pro mě bylo začít jíst více masa, hlavně ryb a přidat do svého jídelníčku zeleninu. Můj dřívější jídelníček se skládal hlavně z bílého pečiva, tučných sýrů a jídlech založených na přidání smetany. Byl taky velmi jednotvárný, bez jakéhokoliv množství ovoce nebo zeleniny, to bylo jen výjimečně. Když se na to kouknu zpětně, tak moje tělo bylo naprostý chudák! Navíc miluji slané, takže do toho jsem zbaštila klidně balíček brambůrků denně!!! A taky miluji bílé víno a byly doby kdy jsem vypila klidně láhev za den! Prostě mi chutná. Ani nechci vědět, v jakém stavu moje tělo muselo být, když jsem se rozhodla změnit stravovací režim. Nicméně si to umím docela představit. Absolutní nedostatek živin a vitamínů a všech různých prospěšných látek tady bije úplně do očí!



Věděla jsem, že to musím změnit a ne jen kvůli hubnutí, ale taky kvůli zdraví. Takovýmhle způsobem by mi tělo asi moc dlouho nesloužilo a já tu chci být hodně dlouho! Tak přišla změna. Jak jsem už napsala, nechtěla jsem se úplně vzdát ničeho, jen prostě začít jíst zdravěji. Jídelníček jsem postavila na kombinaci masa a zeleniny. Postupně jsem začala poznávat celozrnné těstoviny a rýži. Načež jsem se začala snažit jíst dopoledně převážně sacharidy a odpoledne spíše bílkoviny. Základem se pro mě staly snídaně. Se snídaní jsem nikdy problém naštěstí neměla, takže to šlo celkem hravě.

Dnes jím pravidelně 4-5x denně, podle toho kdy vstávám. Ale jelikož to není úplně brzo, tak jím většinou 4x denně. Nevím, zda to jak jím teď je naprosto správně, jelikož jsem nikdy nepočítala kalorie a zatím se k tomu nechystám, jelikož mi centimetry i váha jdou dolů, což beru jako signál, že to je v tuto chvíli správně. Každopádně se řídím selským rozumem a snažím se poslouchat svoje tělo. Většinou si samo řekne, co potřebuje.

Na začátku jsem hodně bojovala s tzv. emočním hladem, ale ten se mi naštěstí snad už podařilo zvládnout. Stále si však občas zahřeším balením brambůrků nebo si třeba zajdu na pizzu. Když je to občas, tak mě to netrápí. Nicméně, některá jídla z mého jídelníčku prostě vymizela. Nebylo to úplně účelně, ale prostě na ně nemám vůbec chuť nebo je mi po nich špatně od žaludku :(.

Takže co jím já:

  1. Snídaně - ty mám dost jednotvárné, ale je to tím, že po ránu do sebe prostě nedostanu nic sladkého. Takže různé tvarohy s ovocem nebo podobné kombinace jsou pro mě tabu. U mě je snídaně vždy naslano :). Standardně je to celozrnný chleba se šunkou nebo nízkotučným sýrem. Mám taky hodně ráda vajíčka, takže si buď udělám omeletu nebo jen klasicky míchaná vajíčka. Mám taky ráda placky z ovesných vloček, které si pro zvýraznění chuti natřu hořčicí :). Na chleba si většinou nic nemažu, ale občas si koupím tvarohové žervé.
  2. Oběd - tady se snažím o to, aby tam byly ještě nějaké sacharidy. Takže je to jídlo většinou s celozrnnými těstovinami nebo rýží, případně kuskus nebo rýžové nudle. Vím, že je spousta dalších příloh, ale k těm jsem se zatím nedostala. Dále je tam vždy zastoupeno maso a také zelenina. Ať už jsou to různé číny, nebo rizoto s kuřecím masem, či jen standardně pečené kuře. Mám taky hodně ráda luštěniny, takže si jako přílohu občas udělám čočkový salát nebo lečo s fazolemi jako hlavní jídlo. Prostě různě kombinuji věci co mám ráda. Většinou se snažím o jednoduchost a použití čerstvých potravin.
  3. Svačina - tady záleží na co mám chuť. Vím sice, že by se už nemělo moc jíst odpoledne ovoce a tak, ale já si dám klidně nějaké ovoce nebo zeleninu. Mám ráda i jogurty, takže si dám klidně i ten a k tomu třeba hrst mandlí. Co se jogurtů týče tak nekupuji žádné light, dám si klidně i smetanový.
  4. Večeře - ty se většinou skládají z masa a zeleniny. Hodně často si dávám k večeři rybu se zeleninou. Nebo si dělám zeleninový salát a k němu si dám tuňáka a nebo třeba kuřecí maso. Je třeba si uvědomit, že samotná zelenina nás sice zasytí, ale nedodá tělu to co potřebuje. Takže pokud si udělám třeba zeleninové lečo, tak si do něj přidám ještě vajíčko. Mám taky docela ráda polévky, ale opět si hlídám, aby měli nějakou výživovou hodnotu a nebyla to jen voda se zeleninou.

Začala jsem kupovat hodně zeleniny, kterou jsem si dřív nikdy nekupovala. Například pórek, ten se stal prakticky základem většiny mých jídel, ať už jsou to rizota nebo různé masové směsi. Miluji taky brokolici a to i jako samostatnou přílohu.



Je pravda, že hodně lidí si myslí, že stravovat se zdravě, stojí víc peněz a že by si to nemohli dovolit. Musím říct, že jsem se toho taky bála. Ale podle mé zkušenosti to tak není. Utratím zhruba stejně jako dřív a někdy i méně. Je pravda, že něco je dražší, ale zase toho sním méně. Je sice pravda, že neřeším Bio potraviny. samozřejmě jsou lepší, ale k tomu jsem prostě ještě nedospěla. 

Každopádně změna stravy mi úplně změnila pohled na život. Na to co dávám svému tělu a jak se k němu chovám. A i když si občas zajdu na pizzu nebo zbaštím brambůrky, tak vím, že už bych se ke starému jídelníčku vracela jen těžko. Miluji jídlo :).

Vaše Jana

Žádné komentáře:

Okomentovat